Jaarverslag 2021

NGO Registratienummer 9050

Inhoudsopgave

1. Voorwoord

Oeganda wordt net als elk ander land in de wereld getroffen door het coronavirus. Zoals elk land in de derde wereld worden de mensen in Oeganda zwaar getroffen door de slechte gezondheidsdiensten en het gebrek aan financiële middelen om de situatie aan te pakken.

De afgekondigde lock down zorgt voor een zwaar leven. Het onderwijs ligt al twee jaar stil. Online lessen zijn niet mogelijk omdat er een lage internetdekking is in Oeganda. Bovendien wordt het dan erg duur.

In nieuwsbrief 57 schetst coördinator Daniel Kibago vanuit deze achtergrond de effecten van dit alles.

Het Lejofofonds merkt ook de gevolgen van het coronavirus. We zijn gedwongen de houtskoolfabriek tijdelijk te sluiten. De scholen zijn de belangrijkste afnemers van green charcoal en die zijn gesloten.

Er zijn minder inkomsten doordat acties voor het Lejofonds vanwege het coronavirus niet doorgaan.

Toch zijn er ook dit jaar positieve ontwikkelingen te melden. De start van een nieuw project, het paddenstoelenproject, is daar een voorbeeld van.

Dat alles is mogelijk geworden door de steun van velen. We willen dan ook alle donateurs van harte bedanken voor alle bijdragen die we in 2021 mochten ontvangen.

Leo Annyas

Voorzitter Lejofonds

2. Organisatie

Doelstellingen
Het Lejofonds wil mensen in Oeganda helpen in hun strijd tegen armoede en wil komen tot een structurele verbetering van hun levensomstandigheden.

Het Lejofonds wil onderwijs mogelijk maken voor kansarme kinderen en hen een hoopvolle toekomst bieden.

Het Lejofonds wil, waar mogelijk, ondersteuning bieden aan de scholen waarmee het samenwerkt.

Werkgebied
Oeganda is een van de armste landen in Afrika. De bevolking bestaat uit ongeveer 34 miljoen mensen waarvan 87% in absolute armoede leeft. De overheid is niet in staat aan de basisbehoeften van de mensen te voldoen. Zij staat dan ook toe dat mensen en organisaties van buitenaf op verschillende niveaus handreikingen geven.

Het Lejofonds is actief in het Mukono district in Centraal Oeganda, in twee sub-counties, in en rond de dorpen Seeta Nazigo en Nkonkonjero. Het Lejofonds geeft rechtstreekse en kleinschalige hulp aan arme mensen en kwetsbare en gehandicapte kinderen.

Daarvoor ontwikkelt het projecten en voert het activiteiten uit die op een duurzame manier de leefomstandigheden en ontplooiingsmogelijkheden van mensen in deze gebieden verbeteren.

Verder ondersteunt het Lejofonds twee basisscholen.

Bestuur Stichting Lejofonds

Voorzitter: Leo Annyas
Secr./Penningmeester Herma Annyas
Bestuurslid Wil Slangen
Coördinator in Oeganda Daniel Kibago
Webdesign Christian Annyas

Privacy protocol
In 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht geworden. De AVG ziet binnen de gehele EU toe op de verwerking van alle gegevens die tot een persoon te herleiden zijn (persoonsgegevens).

Het privacy beleid van de Stichting Lejofonds is op deze wet gebaseerd ter bescherming van persoonsgegevens. Zie daarvoor het privacyprotocol.

Oprichting Lejofonds
Stichting Lejofonds is opgericht op 26 maart 2006. T.g.v. het 10-jarig bestaan in 2016 is een nieuwe rubriek toegevoegd aan de website van het Lejofonds, getiteld “10 jaar”.
De eerste kleinschalige projecten van het Lejofonds zijn in de jaren 2006 en 2007 uitgevoerd op Sri Lanka.
Vanaf 2009 is het Lejofonds actief in Oeganda. NGO certificaat
Het Lejofonds heeft in 2012 het NGO certificaat gekregen waardoor het officieel erkend wordt door de Oegandese overheid en het actief mag zijn, niet alleen in het Mukono-district, maar in heel Oeganda. In 2013 is de geldigheid van het certificaat met drie jaar verlengd.

In 2016 is het NGO certificaat vernieuwd. Het certificaat is nu vijf jaar geldig en wel tot 23 februari 2021.

In 2020 treffen we al voorbereidingen voor de aanvraag van een nieuw certificaat. In nieuwsbrief 54 doen we voor het eerst verslag van de procedure en de enorme rompslomp die hierbij komt kijken. Aan vijf verschillende bestuurslagen moeten allerlei documenten overhandigd worden.

Door nieuwe regelingen zijn meer paperassen vereist dan voorheen. De informatie daarover ontbreekt deels waardoor sommige papieren later ingediend worden dan gewenst, waardoor in eerste instantie een boete van 2 miljoen shilling dreigt.

Dan wordt ervaren personeel plotseling vervangen door nieuwkomers zonder de gewenste know how, waardoor de procedure vertraging oploopt.

In nieuwsbrief 57 kunnen we dan eindelijk melden dat het certificaat voor het Lejofonds is afgegeven met een geldigheid van vijf jaar. We schrijven in deze nieuwsbrief:
Talloze malen is coördinator Daniel Kibago afgereisd naar Kampala voor het aanleveren van de nodige papieren, het geven van toelichtingen, het bezwaar aantekenen tegen een mogelijke boete, het informeren naar de stand van zaken, enz. Het is al met al een kostbare en zeer tijdrovende klus geworden om verlenging te realiseren.

3. Informatievoorziening

a. Website
Het Lejofonds heeft een eigen website. Nieuwsbrieven en reisverslagen worden gepubliceerd op de website.

In 2021 heeft het Lejofonds vier nieuwsbrieven uitgebracht.

b. Facebook
Het Lejofonds heeft een eigen pagina op Facebook, waar ook in 2020 korte berichten zijn verschenen over activiteiten van het Lejofonds.

c. Powerpoint presentatie
Op verzoek is in 2016 een Powerpoint presentatie samenegesteld over de activiteiten van het Lejofonds. Iedereen is vrij om deze presentatie te gebruiken om het Lejofonds onder de aandacht te brengen.

d. Jubileum Lejofonds
De website van het Lejofonds kent een rubriek “10 jaar”. Hierin wordt het ontstaan van het Lejofonds verhaald en in vogelvlucht worden de belangrijkste activiteiten weergegeven in de periode van 2006 tot en met 2016.

Op 26 september 2018 bestond het Lejofonds 12 ½ jaar en heeft dus het koperen jubileum bereikt. In nieuwsbrief 43 en op Facebook is daar melding van gemaakt.
In deze nieuwsbrief geven we de belangrijkste activiteiten en resultaten weer van het Lejofonds in de periode tussen 10-jarig bestaan en het koperen jubileum.

4. Projecten

4a. Project Goat to Goat
Het Lejofonds geeft twee geiten en een bok aan geselecteerde families in en rond Nkonkonjeru die aan een aantal voorwaarden voldoen. Op deze manier helpt het Lejofonds gezinnen bij het verkrijgen van inkomsten. Hierdoor kan het schoolgeld van een kind betaald worden. Een kind kan naar school waardoor het niet langer kansloos is, maar een toekomst krijgt.

De leden van het project zijn verplicht een maandelijks vergadering bij te wonen. Tijdens deze vergaderingen wordt de gang van zaken binnen het project besproken. Maar ook komen andere onderwerpen aan de orde, zoals het belang van een goede hygiëne, financieel beheer, planmatig handelen, enz.

Op een van de maandelijks vergaderingen komen de leden met een gezamenlijk voorstel voor een nieuw project, het kweken van paddenstoelen. Dit moet een nieuwe bron vanb inkomsten worden, zodat deelnemers eerder in staat zijn het schoolgeld voor hun kinderen te betalen.

Door verminderde inkomsten veroorzaakt door het wegvallen van enkele acties vanwege het coronavirus en de maatregelen daaromheen is in 2020 besloten het project uit te stellen naar 2021.

In nieuwsbrief 57 melden dat er begonnen is met de voorbereidingen van het project.

Voor het project is een bouw van een schuurtje noodzakelijk. In overleg tussen coördinator Daniel Kibago, Esther, de instructrice die een cursus gaat geven in het kweken van paddenstoelen en een van de deelnemers is een geschikte plaats voor de bouw van het schuurtje gekozen. V.l.n.r. Daniel Kibago, deelneemster Rhona en instructrice Esther

In december 2021 is bouw van het schuurtje afgerond. Voorbereidingen voor de training worden getroffen. De cursus zal in begin 2022 van start gaan.

4b. Project GCL (Green Charcoal Lejofonds)
In 2021 is er nieuwe briketmachine aangeschaft. De huidige briketmachine vertoonde te veel gebreken en werd te duur in onderhoud.

Voordat de briketmachine werd afgeleverd is eerst nog het vergrote gedeelte van de productieruimte van een cementen vloer voorzien.

Na aflevering van de machine werd deze met succes uitgeprobeerd door de werknemers. Door opnieuw sluiting van de scholen en daarmee het wegvallen van de afnemers van houtskool, moest de fabriek al snel weer in 2021 gesloten worden.

Het mixen van de “dust” met de “binder” gebeurde tot nu toe handmatig. Dat werk werd als zwaar ervaren. Om dat probleem op te lossen is in 2021 een mixer aangeschaft. We zouden misschien spreken van een betonmolen. Er zijn meer maatregelen genomen om bepaalde werkzaamheden minder zwaar te maken. Zo hebben we een trolley laten maken. De zware zakken “dust”, grondstof voor de houtskool” kunnen zo gemakkelijker op hun plaats gebracht worden. Door het vergroten van de productie bestond er ook de behoefte aan de aanschaf van een tweede naaimachine om de zakken houtskool mee dicht te maken. James, een van de werknemers, heeft eerder dankzij het Lejofonds een opleiding tot timmerman gevolgd. Hij heeft nu ter aanvulling drie stoelen gemaakt, zodat iedereen tijdens de pauzes een zitplaats heeft. Voor het vervoer van grondstoffen en voor het afleveren van zakken houtskool beschikt het project GCL (Green Charcoal Lejofonds) over een tricycle, een driewieler.

Er is veel uitval door storingen en de kosten van onderhoud lopen op. Er is veel overleg met coördinator Daniel Kibago. Uiteindelijk zijn we het erover eens dat de aanschaf van een tweedehands vrachtwagen een oplossing kan zijn. Allerlei berekeningen zijn gemaakt om te bezien of dit verantwoord is.

Met de hulp van een anonieme donor wordt de aanschaf van een vrachtwagen mogelijk. De toegangsdeur van het fabrieksgebouw wordt vergroot zodat de vrachtwagen ’s nachts binnen kan staan. Om de zoveel mogelijk zakken green charcoal van 2kg te kunnen vervoeren zonder beschadigingen wordt er een “frame” op de vrachtwagen geplaatst. De chauffeur van de truck verzorgt het transport van grondstoffen en zakken houtskool. Voor de overige tijd huurt hij de vrachtwagen van het Lejofonds om zo een eigen inkomen te verkrijgen.

De chauffeur tekent een contract. Deel van het contract

Na een paar maanden blijkt dat de chauffeur zich niet aan de opgestelde overeenkomst houdt en dus nemen we afscheid van elkaar.

Nsereko is de naam van de nieuwe chauffeur. Hij functioneert naar volle tevredenheid. In oktober krijgen we bericht dat bij het kappen van bomen rond het fabrieksterrein men slordig te werk is gegaan waardoor vallende bomen schade veroorzaakt hebben. Een opslagtank voor de grondstof “binder” gescheurd. Enkele “stands” voor het drogen van de houtskoolbriketten zijn beschadigd.

De politie is ingeschakeld. De schade wordt verhaald op de veroorzakers. De zaak loopt nog.

Ook in 2021 hebben we de houtskoolfabriek voor een deel van het jaar moeten sluiten. Scholen zijn de belangrijkste afnemers van “green charcoal. Doordat scholen gesloten zijn is er geen afname van houtskool.

Het Lejofonds volgt nu een nieuw strategie. Voor nieuwe klanten richten we ons nu op restaurants en weeshuizen, op organisatie die het gehele jaar open zijn en houtskool nodig hebben.

5. Onderwijs

a. My Book Buddy
Op verzoek van de organisatie My Book Buddy heeft het Lejofonds met veel succes een My Book Buddy Reading Club opgericht zodat kinderen ook tijdend de periode dat scholen gesloten waren in verband met het coronavirus in staat gesteld werden te lezen.

Dit leidde tot het verzoek om een dergelijke leesclub op vijf andere scholen op te richten. Begin 2021 krijgt het Lejofonds het verrassende bericht dat we op de vijf scholen volledige bibliotheken kunnen inrichten. Het Lejofonds neemt in samenwerking met headmaster Benedick van Aunt Kevin de organisatie op zich.

Scholen worden benaderd om mee te doen. Enthousiasme alom. Boekenlijsten worden samengesteld. Boeken worden besteld bij de uitgeverij. Er komen My Book Buddy tasjes.

Een timmerman krijgt opdracht boekenkasten te vervaardigen. De boekenkasten worden door de verschillende teams in de kleuren van My Book Buddy geverfd. Op de Aunt Kevin n/p school zijn voorlichtingsbijeenkomsten gehouden voor de headmasters van de deelnemende scholen.  De deelnemende scholen presenteren zich d.m.v. een introductiebrief. Ook ondertekenen de scholen een My Book Buddy contract. Er is een speciale plechtige bijeenkomst georganiseerd voor de opening van de bibliotheken op betreffende scholen. Daarbij zijn de hoofdinspecteur van onderwijs, de burgemeester en de Resident District Officer, wij zouden zeggen de commissaris van de koningin.

De televisie is aanwezig om verslag van de bijeenkomst te doen. Lock down

Vanwege het Coronavirus zijn de scholen in Oeganda sinds april. 2021 gesloten Desondanks krijgt het Lejofonds rapporten over het My Book Buddy project. Dat vraagt om een verklaring. Die krijgen we van de headmaster van Aunt Kevin, Benedick Oguu.

Het My Book Buddy programma is gewoon doorgegaan tijdens de lock downperiode.

Alle vijf scholen hebben kinderen MBB-boeken gegeven om thuis te lezen. Soms gebeurde dat onder begeleiding van de ouders of een ander familielid of zelf in een enkel geval door een leerkracht die kinderen privé coacht. Het gaat goed omdat een aantal serieuze ouders niet wil dat hun kinderen zitten te niksen. Ze moeten zich blijven ontwikkelen.

Deze ouders bedanken de MBB – organisatie voor het verstrekken van kwaliteitsboeken aan de scholen om hun kinderen te ondersteunen bij het lezen.

b. Aunt Kevin nursery and primary school
Vanwege het coronavirus zijn de scholen in Oeganda sinds april vorig jaar dicht Het heeft veel scholen in financiële problemen gebracht. Dat geldt ook voor de Aunt Kevin nursery en primary school.

De school heeft in 2019 van het ministerie van onderwijs en sport een exploitatievergunning ontvangen met de geldigheid van twee jaar.

Verlenging is noodzaak. Daar zijn de nodige kosten mee gemoeid. Het plaatst de school voor onoverkomelijke problemen.

Een ander probleem is het zogenaamde centrum nummer.

Dat houdt in dat leerlingen van primary 7 hun eindexamen niet op de Aunt Kevin mogen doen maar aangewezen zijn op een andere school, in dit geval de Magula primary school. Daar moet Aunt Kevin flink wat geld voor betalen aan Magulu.

Bijkomend probleem is dat de resultaten van de leerlingen van Aunt Kevin, gepubliceerd op de website van het ministerie en in de kranten. niet te herleiden zijn tot Aunt Kevin omdat ze gepubliceerd worden onder de naam van Magulu.

Het komt voor dat ouders, wanneer hun kind naar primary 7 gaat, naar een school sturen met een centrum nummer.

Tegelijk met een exploitatievergunning wil Aunt Kevin nu graag het centrum nummer aanvragen.

Het Lejofonds heeft dit mogelijk gemaakt.

c. Kisimbizi nursery and primary school
Het Lejofonds heeft de Kisinbizi in de afgelopen jaren flink ondersteund. Zo zijn gebouwen vernieuwd en uitgebreid. De school heeft danzij het Lejofonds de beschikking gekregen over meubilair, kasten en boeken.

Er is geconstateerd dat de schoolorganisatie wat steviger moet komen te staan.

Coördinator van het Lejofonds Daniel Kibago heeft zitting genomen in het SMT (School Management Comite) om het Lejofonds te vertegenwoordigen en te bezien hoe ondersteuning verleend kan worden.

Het SMT komt met een toch wel opzienbarend voorstel of het Lejofonds meer verantwoordelijkheid kan nemen voor de school. Het School Management Committee (SMC) heeft een vergadering belegd om over de voorwaarden te spreken waarbij directeur Spencer en zijn kinderen ook aanwezig waren.

Dit leidde tot verwarring omdat leden van het SMT en de familie Spencer op een andere golflengte opereerden.

Het Lejofonds heeft om nadere uitleg gevraagd. Er is nog geen duidelijkheid gekomen, me3de door ziekte van directeur Spencer.

c. Zaden voor voedsel
De organisatie Zaden voor voedsel heeft eind 2020 zaden beschikbaar gesteld voor de schooltuin van de Aunt Kevin nursery and primary school.

In maart 2021 stuurt headmaster foto’s om resultaten te laten zien. Later dat jaar heeft Zaden voor voedsel ook nog zaden opgestuurd voor de deelnemers aan het geitenproject voor de tuintjes die naast het huis worden gerealiseerd.

Tijdens een maandelijkse vergadering van het project zijn de zaden uitgedeeld door coördinator Daniel Kibago.

6. Individuele steun

a. Joel
Op 25 november 2021 ontvangen we een verrassend bericht van Joel, een gehandicapte jongen, waarvoor het Lejofonds tien jaar geleden een succesvolle operatie heeft mogelijk gemaakt. Joel schrijft:

“I greet u in the name of Jesus Christ our Lord. My name is Mugema Joel. I live in Uganda and am 19 years old.

I want to take this opportunity when am still alive to thank you from the bottom of my heart for the support you gave me (Leo and Herma) on 17th/03/2011. By that time I was 9 years old. You supported my operation. I was to be operated and the operation was successful.

Am not a good writer but I pray that if your still alive I would like to meet u coz you changed my life, you recreated me.

If you see this message please reply me so that I can even send you some pictures”.

b. James
Het Lejofonds ondersteunt de dove jongen James al voor meer dan tien jaar.

Daarover is veel gepubliceerd in de verschillende nieuwsbrieven en reisverslagen.

Onder de titel “James, een dove jongen, wonend in Oeganda”, hebben we nu alle publicaties op een rijtje gezet.

Een Engelse versie is hier te vinden.

Dankzij het Lejofonds heeft James een opleiding tot timmerman kunnen volgen. Als timmerman is James actief in het weekend in zijn timmermanswerkplaats bij huis. Door de weeks werkt James in de “factory” van het project GCL (Green Charcoal Lejofonds).

James heeft een vrouw gevonden en is in 2021 vader geworden. James en zijn vrouw hebben de zorg op zich genomen van zijn invalide zusje Agnes. Eerder heeft het Lejofonds gezorgd dat Agnes de beschikking heeft over een rolstoel.

Coördinator Daniel Kibago schrijft:

“….The wife from james told that Agnes sometimes tries to make mats like you can see in the pictures. I asked her who takes care and she said they do it together with James.”

c. Batu
Het Lejofonds ondersteunt Batu al vele Jaren en heft daarover vele keren in nieuwsbrieven en reoisverslagen over geschreven. In nieuwsbrief 55, gepubliceerd in april 2021, verhalen we hoe we gezamenlijk voor batu een vervolgopleiding in de farmacie proberen te realiseren.

Vanwege de covid 19 blijven de scholen in Oeganda in 2021 gesloten.

Intussentijd probeert Batu met het hakken van stenen wat centen te verdienen om zo een bijdrage in de kosten van zijn studie te leveren. d. Florence
In de afgelopen jaren hebben we verschillende keren geschreven over de situatie van Florence en broertje Henry.

De verschillende publicaties hebben we achterelkaar gezet. Ze zijn hier te lezen. Dankzij het Lejofonds heeft Florence een opleiding tot fashion designer kunnen volgen. In nieuwsbrief 56 van juli 2021 berichten we dat dankzij het Lejofonds er een werkplaats voor Florence is ingericht. Florence stuurt een brief waarin zij het Lejofonds bedankt vioor de gegeven steun. In nieuwsbrief 57 van december 2021 schrijven we onder de titel “Onaagename verrassing” at Florence met de noorzon vertrokken is. Tot nu toe is niet duidelijk geworden waar ze op dit moment verblijft.

e. Oguu Benedick
Headmaster Benedick van Aunt Kevin heeft met succes een programma op de Makerere universiteit gevolgd voor het begeleiden van leerkrachten.

Het is nu een grote wens van Benedick een masteropleiding te gaan volgen aan de Makere universiteit in Kampala. Helaas heeft hij daar de financiële middelen niet voor.

We hebben Benedick laten weten dat de doelstellingen van het Lejofonds niet toelaten dat we hem daarin ondersteunen. Wel hebben we toegezegd zijn wens te publiceren in deze nieuwsbrief. Wie weet komt er van onverwachtse hoek ondersteuning voor Benedick.

7. Beleidsplan 2022-2023

In het kader van de ANBI-regeling moeten per 1 januari 2014 alle stichtingen met een ANBI status hun beleidsplan publiceren via internet. Dat mag op de eigen website.
 Het beleidsplan voor 2022-2023 is hier te vinden.

8. Financiële verantwoording

9. Waardering

Alle bij het Lejofonds bekende donateurs van 2020 hebben als dank en waardering een certificaat van waardering toegestuurd gekregen.

Er zijn echter ook donateurs die anoniem zijn. Mochten zij de nieuwsbrief onder ogen krijgen en dit lezen dan is de dank en waardering ook aan hen gericht.