Nieuwsbrief 21

De laatste nieuwsbrief is in augustus verschenen. Hoogste tijd voor de volgende nieuwsbrief, nummer 21. Toch is er in de tussenliggende periode het nodige nieuws verschenen. Via de Facebook Page van het Lejofonds zijn na nieuwsbrief 20 liefst 33 berichten gepubliceerd. Wil je niks missen dan is het zaak deze site van het Lejofonds op Facebook te (blijven) volgen.

Zie www.facebook.com/Lejofonds

We stellen het op prijs als je de Facebook Page van het Lejofonds waardeert, dit kenbaar te maken door op de “vind-ik-leuk” button te drukken.

In deze nieuwsbrief berichten we over de projecten van het Lejofonds. Er is ook een nieuw project van start gegaan. We berichten over acties die voor het Lejofonds gehouden zijn. We maken duidelijk hoe u gratis het Lejofonds financieel kunt steunen.
Dat alles resulteert in de volgende hoofdstukken:

1. Project Goat to Goat 1&2

Coördinator van project Goat to Goat 1&2 is Daniel Kibago. Er is veelvuldig contact tussen Daniel en het Lejofonds via email. Daniel stelt maandelijks een rapport over de projecten op en stuurt dat op naar het Lejofonds.

In het rapport staan de geplande activiteiten voor de betreffende maand benoemd. De bereikte resultaten worden weergegeven, de ondervonden problemen, de strategieën voor de volgende maand en tenslotte een aantal samenvattende conclusies.

In oktober zijn alle deelnemende families bezocht, er zijn de nodige oormerken aangebracht. Duidelijk is dat veel geiten op dit moment drachtig zijn.

Het rapport (.doc) is hier in te zien.


2. Project Solar Cooking

Voor de leden van het project is inmiddels een tweede workshop gehouden. Deze workshop is verzorgd door Olivia, een deskundige van de Solar Cooking Association uit Kampala. Zij deelde WAPI’s uit en demonstreerde hoe er met dit instrument gewerkt moest worden. Wapi staat voor Water Pasteurization Indicator. Met de Cookit is water te verwarmen. De Wapi geeft aan wanneer het water zodanig verhit is dat pasteurisatie heeft plaats gevonden. Het water is dan veilig te drinken.
Uit de workshop werd duidelijk dat de Cookit goed gebruikt wordt en dat zich daarbij geen noemenswaardige problemen voordoen.

Door het regenseizoen is in de afgelopen periode de Cookit niet gebruikt. De leden van het project waren erg blij dat zij in die periode konden beschikken over een hout besparend fornuis.

3. Schitterend licht voor een nieuw project

De projecten Goat to Goat en Solar Cooking van het Lejofonds spelen zich af op het platteland van Oeganda. In het gebied is geen elektriciteit voorhanden. Voor verlichting gebruiken de mensen olielampen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van levensgevaarlijke, giftige en dure kerosine.

De dampen van de kerosine vormen een gezondheidsrisico. Tweederde van de longkankerpatiënten in ontwikkelingslanden zijn niet-rokers. Het is een direct gevolg van binnenhuis luchtvervuiling. Kerosinelampen dragen daar flink aan bij.

Het Lejofonds heeft een uitgebreide zoektocht ondernomen om te komen tot een alternatief voor de kerosine lampen. Solar lampen blijken de oplossing. Daarvan zijn er meerdere in de handel. Voor het Lejofonds steekt de zogenaamde Wakawaka lamp er met kop en schouders bovenuit.

In Swahili betekent Waka-Waka “schitterend licht”. De Wakawaka lamp is de meest efficiente solar LED lamp. Geen enkele lamp geeft zo veel en zo lang licht.
Na elke dag gratis zonlicht is er voldoende energie in de oplaadbare batterij opgeslagen voor:

  • -8 uur heldere verlichting
  • -16 uur licht om bij te lezen of huiswerk te maken
  • -80 uur als nachtlampje

WakaWaka is licht en makkelijk draagbaar. En wat niet alleen grappig is, maar vooral ook praktisch, is dat hij op een fles past. Hierdoor kun je beter lezen, maar er is geen volumineuze lampvoet nodig. Je kunt ‘m aan het plafond hangen, of om je nek wanneer je over straat gaat ’s avonds.



Een Nederlands bedrijf is met de Wakawaka lamp dit jaar op de markt gekomen. Start-up wil het goede doel dienen én winst maken met solarlamp

Zeer onlangs heeft een Oegandese ondernemer een grote order geplaatst.
Via het Nederlandse bedriif is het Lejofonds in contact gekomen met de Oegandese afnemer. 100 Wakawaka’s worden gekocht door het Lejofonds. En dat is het begin van een nieuw project onder de naam “Solar Lighting”.

De leden van de andere projecten van het Lejofonds kunnen deelnemen aan dit project. Zij kunnen met korting de Wakawaka lampen kopen. Met het geld wat men anders kwijt is aan kerosene wordt de lamp betaald. Trouwe bezoekers van de maandelijkse vergaderingen worden beloond met extra kortingen.

Zaterdag 27 oktober j.l. zijn, tijdens een feestelijke maandelijkse vergadering, de eerste Wakawaka lights door coördinator Inensiko Adams uitgereikt.
Adams, die de lampen heeft gekocht, is in eerste instantie teleurgesteld door de geringe afmeting van de lamp. Maar door eerst een lamp in eigen huis te gebruiken is hij helemaal om. De effectiviteit van de lamp maakt grote indruk op Adams.
Tijdens de bijeenkomst geeft Adams uitleg over de Wakawaka lamp zonder deze te tonen. De aanwezigen worden steeds nieuwsgieriger en willen een lamp zien.


Adams vertelt intussen dat het mogelijk is de verlichting te gebruiken bij het ’s nachts naar buiten gaan voor toiletbezoek. Daar moet men hartelijk om lachen. Dat wordt niet geloofd.

Als er tenslotte een doosje geopend wordt en de lamp tevoorschijn komt, ziet Adams bij verschillende leden de teleurstelling op het gezicht. Hoe kan hieruit een helder licht tevoorschijn komen? Dan geeft Adams een demonstratie. Een glimlach verschijnt op de gezichten. Uiteindelijk is iedereen overtuigd. En dan…. “The members were very happy with the lights. The members were very excited. Songs of praises were made for Lejofonds using the name Leo”

Zie ook de Facebook Page van het lejofonds: www.facebook.com/Lejofonds


Drie leden die tot nu toe alle maandelijkse vergaderingen hebben bezocht, krijgen een Wakawaka Light gratis.


Ook de Gods Glory Primary School neemt deel aan het project. Stephen, de headmaster heeft als eerste stap 6 lampen ontvangen. Daarmee wordt het mogelijk dat een aantal kinderen ’s avonds op school hun huiswerk kunnen maken.

4. Henry

In nieuwsbrief 20 hebben we uitvoerig over Henry gesproken. En niet alleen over Henry zelf, maar ook over zijn dromen. Henry wil graag een kapsalon beginnen. Zonder steun een onhaalbare zaak. Na het uitkomen van nieuwsbrief 20 zijn we op de Facebook pagina van het Lejofonds (www.facebook.com/Lejofonds) begonnen met een actie voor Henry onder het motto: “Droom je in je eentje dan blijven het dromen. Droom je samen dan worden dromen werkelijkheid”.

Hoe waar is dit gebleken. Binnen een week was het benodigde bedrag binnen om de droom van Henry te verwezenlijken door het geven van een mikro-krediet. Hulde aan de donoren!


Henry wordt geknipt en daarmee is de zaak geopend.

Inmiddels is de kapsalon open en lopen de zaken goed. Er zijn klanten, er is een leerling die het vak wil leren, er is een stagiare. Princess Pauline, de kapster heeft inmiddels zelf ook een initiatief genomen en is voorzichtig begonnen met de verkoop van schoenen bij de winkel.

5. Hallo wereld

Basisschool Tiggeldobbe uit Winsum (Gr.) hield voor de herfstvakantie een projectweek onder de titel “Hello wereld”. De onderbouw besteedde tijdens de projectweek aandacht aan Afrika. Het Lejofonds had daarvoor informatiemateriaal aangedragen w.o. de volgende filmpjes over het platte land en plattelandsscholen in Oeganda.





De projectweek werd afgesloten met een grote overzichtstentoonstelling door de hele school. Ouders, familie en belangstellenden konden presentaties bekijken van de activiteiten die in de groepen hadden plaatsgevonden. Tijdens deze afsluiting werden door de leerlingen hapjes en drankjes verkocht. De opbrengst daarvan gaat naar een goed doel. Bij de start van de projectweek werd bekend gemaakt dat het goede doel het Lejofonds betrof.

Bij het uitbrengen van deze nieuwsbrief was de opbrengst nog niet bekend.

6. Stichting Specsavers steunt

“Stichting Specsavers steunt” levert een bijdrage aan het goede werk van liefdadigheidsinstellingen en goede doelen. Gedurende een jaar wordt in elk filiaal per verkochte bril of hoorstel €0,50 gegeven aan twee instellingen of goede doelen. Specsavers Sittard spaarde in spaarronde 2011-2012 voor het Lejofonds.


Deze spaarronde is onlangs afgesloten. Leo en Herma Annyas mochten voor het Lejofonds de opbrengst van de spaarronde in ontvangst nemen.
Liefst € 1468,96!
Een fantastisch resultaat!

7. O ja….o ja…..dat moet ik niet vergeten!!

Heel veel aandacht voor Sponsorkliks. Dat vragen we nu. Je kunt namelijk met en door Sponsorkliks het Lejofonds GRATIS sponsoren!

Wanneer je online via de website van het Lejofonds een bestelling doet bij een van de vele webwinkels dan krijgt het Lejofonds een deel van het aankoopbedrag. Voor jou verandert er niks. Of je nu rechtstreeks bij de webwinkel een bestelling doet of via Sponsorkliks, je betaalt dezelfde prijs. Bestel je via Sponsorkliks dan krijgt het Lejofonds commissie en profiteert direct.

Hoe werkt het?

– Op de website van het Lejofonds staat op elke pagina, rechts een bewegende banner van Sponsorkliks.
– Als je daarop klikt, kom je op een overzicht van webwinkels.
(- Onderaan de bladzijde nog uit te breiden met een tweede overzichtspagina. Of desgewenst een winkel direct op te zoeken via het vakje “Zoek shop” rechtsboven.)
– Klik op de naam van een winkel. Je krijgt nu, voor dat je naar de site van de winkel gaat, informatie welke percentage aan commissie naar het Lejofonds gaat van een bestelling.
– Je doet de bestelling op de site van de winkel.
– Bij het verlaten van de site van de webwinkel word je nog vriendelijk bedankt.
Daarbij word je uitgenodigd het Lejofonds nog op een andere manier te steunen. Via Facebook bijvoorbeeld.

Sponsorkliks verwoordt het zelf als volgt in een brief:

Beste Lejofonds-supporter,

Graag uw aandacht voor het volgende.

Vanaf nu is het voor iedereen die Lejofonds een warm hart toedraagt mogelijk om het Lejofonds GRATIS te sponsoren.

Ga de volgende keer dat u iets online wilt kopen eerst naar http://lejofonds.nl

Op de website staat een banner van SponsorKliks. Door op deze banner te klikken verschijnt een overzicht van tientallen webwinkels, waaronder Bol.com, Wehkamp en Zalando. Elke aankoop bij een van deze bedrijven levert het Lejofonds een commissie op terwijl u zelf dezelfde prijs betaalt, het kost U dus niets extra.

Doe hetzelfde als u uit eten gaat of een pizza wilt laten bezorgen. Via het Lejofonds kunt u terecht bij 4500 restaurants waarbij elke bestelling of reservering geld oplevert.
Zo is sponsoren niet alleen heel gemakkelijk maar nog lekker ook!

Alvast bedankt namens Lejofonds.

Online bestellingen doen heeft een enorme vlucht genomen en neemt steeds meer toe. De mogelijkheden worden ook steeds groter. Als je het overzicht bekijkt zul je verrast zijn bij welke winkels je allemaal online producten kunt bestellen.

O ja, is daarbij heel belangrijk. Online bestellen? O ja….dat moet ik via de website van het Lejofonds doen. Kleine moeite, groot gevolg!

Inmiddels hebben wij Sinterklaas en de Kerstman beiden bereid gevonden hun bestellingen online te doen en dan wel via de site van het Lejofonds. Een geweldige opsteker! Maar ook hier geldt het O ja…..!! Sinterklaas en de Kerstman zijn tenslotte zeer oude mensen…. O ja….online bestellen? Dan wel via de website van het Lejofonds!!

Wie wat verder op site van Sponsorkliks rondneust, ziet dat de site niet alleen open staat voor goede doelen, maar ook voor scholen en sportinstellingen. Duidelijk wordt daarbij dat de belangstelling erg groot is. Geen wonder!

In de rubriek “Nieuws” is te lezen dat het record bedrag aan commissie met 1 bestelling liefst 236 euro is waarvan 177 euro commissie.

Oplettende Lejofondsvolgers hebben gezien dat de banner van Bol.com aan de onderzijde van de website van het Lejofonds verdwenen is. Bestellingen voor Bol.com kunnen nu ook via Sponsorkliks gedaan worden.