Ingang nursery


Water om stuiven te voorkomen


Ruwe vloer


Interieur klas


Schoolbord


Lesgeven zonder materiaal


Steentjes vervangen de blokken


02. Een kijkje in de keuken

Tijdens ons vorig verblijf, begin dit jaar, hebben we al eens gekeken naar de gebouwen op het terrein van de Good Samaritan Integrated Primary School. Het gaat dan om de school zelf, de werkruimte van onze counterpart, de woonruimtes van de leerkrachten en de keuken van de school.
Toen al was zonder meer duidelijk dat er nog heel wat veranderd en verbeterd moest worden, zeker in de wetenschap dat de school wil uitgroeien tot een kenniscentrum met daarbij een demonstratieboerderij.

Direct naast de school staat een grote watertank, bedoeld om via de goten van het schoolgebouw regenwater op te vangen. De tank is lek, de goten zijn stuk. Geld voor reparatie is er niet. Kostbaar regenwater gaat zo verloren.

In de “nursery” worden 30 kinderen van 3 t/m 5 jaar in verschillende groepen in 1 lokaal opgevangen.
De vloer van het lokaal is net een onverharde weg met steenslag. De vloer moet regelmatig nat gemaakt worden, want anders stuift het teveel door de wind die vrij spel heeft in het lokaal. Spelen op de grond is uitgesloten.

Veel te spelen valt er so wie so niet want er is geen materiaal. Als alternatief voor blokken laat de leerkracht de kinderen steentjes zoeken waarmee ze buiten kunnen spelen in de schaduw van een grote boom. Het lokaal schreeuwt om een opknapbeurt. Daarna zou het ook heel goed te gebruiken zijn als ruimte voor het houden van seminars, workshops e.d. Dit past goed bij de plannen om een kenniscentrum voor de regio te realiseren.

Tegenover de school staat een gebouw waarin zich de werkruimte van onze counterpart bevindt en de woonruimtes van een paar leerkrachten. Het zijn hokken waar je bij wijze van spreken je kont niet kunt keren. Achter het gebouw staat een houten keet, een soort kippenhok waar een gepensioneerde leerkracht slaapt tussen het tuingereedschap. In deze ruimte is de school ooit begonnen. Dit alles is nu niet bepaald representatief.

De keuken is gehuisvest in een gebouwtje in een uithoek van het terrein, op een behoorlijke afstand van de school. Hier staan in een bouwval twee pannen op twee aparte vuurtjes.
Wat verderop, in dezelfde ruimte wordt hout gehakt voor het vuur. Bij het begrip keuken hebben wij een heel andere voorstelling.

Eerder hebben we flink ons hoofd gebogen hoe we verbeteringen kunnen aanbrengen zodanig dat dit ook ten dienste staat van een toekomstig kenniscentrum. Dochter Stephanie met een achtergrond van bachelor bouwkunde hebben we onze ideeën laten omzetten in tekeningen.

De keuken moet naar voren worden verplaatst. Om ons een goed beeld te kunnen vormen van een goed functionerende keuken, waarin het eten moet worden gemaakt voor grote groepen, hebben we deze dagen twee scholen bezocht die een goed voorbeeld zijn.

Uiteindelijk leggen we onze ideeën voor aan onze counterpart. Ze zijn sprakeloos. Maar toch nog genoeg bij monde om een aannemersbedrijf een begroting te laten opstellen. Vandaag hebben we de zaken met de aannemer besproken. Die werd met het uur enthousiaster. En niet alleen omdat een toekomstige opdracht groter werd door enkele aanvullingen van onze kant. Over een paar dagen krijgen we de definitieve begroting voorgeschoteld. We hopen dan knopen door te hakken. Via de weblog houden we iedereen dan op de hoogte van de veranderingen.

Voor nu geven we via de foto’s verder een beeld van de huidige situatie. Wanneer de verbouwingen achter de rug zijn, hopen we ook nog iets te kunnen doen aan het meubilair. Zoals een foto van een stoel uit het kantoor van onze counterpart laat zien is dat geen overbodige luxe. Saillant detail: Op de foto is te zien dat er een tak op de stoel ligt. Onmisbaar gereedschap voor een leerkracht in Oeganda. Daar wordt driftig gebruik van gemaakt, hebben we op verschillende scholen ervaren. Maar alleen als men er geen erg in heeft dat je er bent.



Geef een reaktie