02. De weg kwijt

Vanaf nieuwsbrief 13 maken we al melding van de explosief gestegen kosten van levensonderhoud in Oeganda. In nieuwsbrief 15 berichten we over de noodoproepen om hulp op internet.

Ook de projectschool Good Samaritan raakt in de problemen. Voor “director” van de school, die ook de coordinator van het project “Goat to Goat” is, gaat de meeste aandacht uit naar de problemen van de school en het vinden van oplossingen daarvoor.

Uit nieuwsbrief 17 wordt duidelijk dat hij niet de juiste oplossingen heeft gevonden. Integendeel. Hij heeft gelden, beschikbaar gesteld voor het project, aangewend om problemen van de school en zichzelf op te lossen. Hij is duidelijk de weg kwijt.

Reden voor het bestuur van FDEDEPO, de stichting waarmee het Lejofonds samenwerkt, hem het coordinatorschap te ontnemen en hem uit de functie van “director” van de school te zetten.

Het bestuurslid wordt gehouden geleden schade te vergoeden. Hij heeft daar inmiddels mee ingestemd.

Dit alles heeft in de afgelopen tijd tot intensieve email-en Skype contacten geleid met Oeganda.

Nu Leo en Herma Annyas voor het Lejofonds in Oeganda zijn, kunnen zij zich een goed beeld vormen van de actuele situatie. Dit betreft dan zowel het project “Goat to Goat” als de malversaties van de coordinator/director.

Dat betekent vele gesprekken voeren met mensen uit de verschillende sub-counties. De agenda loopt dan ook snel vol.

Het is regenseizoen. De meeste dagen is het bewolkt, maar wel met een aangename temperatuur. Dagelijks kun je regenbuien verwachten, soms kort en hevig, maar ook wel langdurig.

Bijna alle wegen zijn onverhard. Na flinke regenbuien worden de onverharde wegen gevaarlijk glad. We laten het dan uit ons hoofd om een boda boda, een motortaxi te nemen als we ergens naar toe gaan.

Wanneer we na forse regen naar Seetah Nazigo moeten, 20 km verderop, voor een gesprek met een “executor” van het project, huren we een auto met chauffeur. Buiten een boda boda is dit de enige mogelijkheid om in Seetah Nazigo te komen.

Het vereist heel wat stuurmanskunst om kuilen en gaten te ontwijken en toch op de gladde weg te blijven. Het lukt de chauffeur wonderwel. Maar als hij een gestrande vrachtwagen moet ontwijken, raakt hij in de berm en rijdt zichzelf vast.

Niemand kijkt daar van op. Men komt al met een schep aanlopen om de auto uit te graven, wat uiteindelijk lukt.

We komen later in Seetah Nazigo aan. Geen enkel probleem. Niemand verwacht hier dat je op tijd komt. Europa heeft de klok, Afrika heeft de tijd.



Geef een reaktie